Nieuw in Monopoly 4.2

Parkeerbonnen presenteert: home
Nieuw in MONOPOLY 4.2

In deze nieuwste versie van Monopoly heb ik twee belangrijke opties toegevoegd:

- Taalkeuze. Monopoly is nu ook in het Engels te spelen. Het gebruik van Monopoly zal nu ook buiten Nederland, Vlaanderen en Suriname een hoge vlucht kunnen gaan nemen.

- Verschillende varianten. Op veler verzoek vanuit Vlaanderen is nu ook het Belgische Monopolyspel te spelen. Maar daar houdt het niet op! Ten behoeve van de Engelse versie is ook het Britse en Amerikaanse Monopolyspel vertegenwoordigd. Maar daar blijft het niet bij! Er is namelijk nu ook de mogelijkheid zelf je EIGEN Monopoly te maken. Met je eigen straten, kans-kaarten en nog veel meer.

Verder heb ik een aantal kleine fouten verbeterd. In de vorige versie was het mogelijk de tegenstander meer geld af te troggelen dan hij/zij eigenlijk bezat. Dat is nu hopelijk afgelopen!
Verder is het natuurlijk mogelijk je eigen Monopoly-variant naar me op te sturen, om mij te laten grinniken om je vondsten en ook kan ik het dan online zetten om je versie te delen met andere gebruikers (tenzij je daar iets tegen hebt).
Voor wie Monopoly naar nog andere talen wil vertalen (Frans, Duits, Fries, Limburgs) heb ik het bestand met alle frasen beschikbaar. Zo kan ik in Monopoly 4.3 nog meer talen aanbieden!

----

Wat was er nieuw in Monopoly 4.1?

Wat is er verbeterd:
- De pionnen zijn groter en duidelijker afgebeeld.
- Bij het opslaan van een spel vraagt de computer of je het bestaande bestand wilt vervangen.
- Het ruilen. Naar mijn eigen mening en ook naar die van veel gebruikers van Monopoly mankeerde hier nog heel veel aan. Het ruilen ging lang niet altijd erg strategisch, en al helemaal niet flexibel. Jaap van Vaardegem uit Brisbane stuurde mij echter een prachtig uitgewerkt voorstel voor verbetering, dat ik (met een boel eigen aanpassingen) heb overgenomen. Bedankt Jaap! De computer is nu veel slimmer gaan ruilen, maar dat houdt ook in dat hij soms je bod niet accepteert omdat hij zelf erg voor, of juist achter staat.
Ook heb ik de lay-out van het ruilen veranderd. Niet langer kies je de straat die je wilt hebben via het "Eigendomsbewijzen"-schermpje, maar door rechtstreeks op het bord de betreffende straat (of straten, want meer tegelijk ruilen kan nu ook) aan te klikken. Wederom hou ik mij voor opmerkingen en suggesties aanbevolen.
- Hetzelfde als voor het ruilen geldt ook voor het weggeven van straten als je geld tekort komt. Het is nu ook mogelijk meerdere straten weg te geven plus een eventueel geldbedrag om je schuldeiser gunstig te stemmen. Maar: de computerspelers willen nu ook echt waar voor hun geld, dus Electriciteitsbedrijf weggeven om een schuld van 200.000 piek af te lossen is er niet meer bij! De computer geeft in procenten aan in hoeverre hij met je ruilvoorstel tevreden is. Bij 100% of meer accepteert hij je aanbod.
Op dezelfde manier wordt ook berekend wat de computer weggeeft als hij schuld heeft bij jou: je kunt niet kiezen (dat zou te ingewikkeld worden), maar je krijgt straten en geld waar een computerspeler 100% of meer mee tevreden zou zijn. Zo is het in ieder geval eerlijk.
- Na afloop van een spel kun je nog eens rustig op je gemak de stand en statistieken bekijken. Eerst kon dat alleen toen het spelletje nog bezig was.
- De computerspelers zijn nu wat langzamer in te stellen. Een aantal mensen vond het spel te snel gaan, wat ik best kan begrijpen.
- De optie "Straten weggeven om schuld af te lossen" is nu standaard, in overeenstemming met de officiële spelregels.
- De regels m.b.t. de gevangenis heb ik er nog eens op nageslagen, het blijkt dat je bij dubbel gooien of geld betalen meteen uit de gevangenis gaat. Dat is dus gerepareerd.

Wat is er toegevoegd:
- Op het speelbord wordt nu ook aangegeven waar een hypotheek op staat.
- Op veler verzoek: als je met de muis op een bepaalde straat gaat staan, verschijnt linksonder de naam van die straat in beeld.
- Op veler verzoek: het is nu ook mogelijk te spelen met euro's in plaats van guldens. Ook is in te stellen of de bedragen met een factor 100 wordt vergroot of niet. (Oorspronkelijk kostte bv. de Ketelstraat f100, in latere versies van Monopoly f10.000)
- Op het schermpje "Stand" wordt nu ook het bedrag dat in de pot zit getoond, evenals het aantal nog beschikbare huizen en hotels.
- Optie: meteen aan het begin van het spel alle straten al verdelen.
- Optie: dat als iemand failliet gaat, zijn bezittingen naar de bank laten gaan.
- Optie: wachten met huizen kopen (of ruilen) tot alle straten verkocht zijn.
- Optie: onbeperkt huizen en hotels toelaten.
- In het "Eigendomsbewijzen"-scherm wordt nu ook de nieuwprijs van de straten vermeld.
- Je hoort nu ook een geluidje bij het weghalen van een huis of hotel, bij het weggeven van een straat, en de het "Naar de gevangenis"-geluidje is anders.
- Het is mogelijk het geluidsvolume in te stellen, als je het te hard vindt.

Wat is er gerepareerd:
- In de loop van het spel gebeurden er soms rare dingen, die op eén ding neerkwamen: de spelers wisselden te snel van beurt. Dat is opgelost. Ook veel "runtime errors" en het vasthangende "Je kunt niet betalen"-schermpje (waardoor je jezelf wel failliet moest verklaren) hielden hiermee verband.
- De computer verklaart zichzelf niet meer zo gauw failliet als hij schuld heeft aan de bank. Dit gebeurde eerst wel, door een programmeerfoutje van mij.
- Bij het Algemeen Fonds-kaartje "Betaal f 1000 of neem een kanskaart" waren de keuzeknoppen verwisseld (zodat de computer steeds het tegenovergestelde deed). Dit is ook opgelost.
- Een aantal kleine taal- en rekenfoutjes (afrondingen). Met name: De term "hypotheek nemen" is taalkundig onjuist. Je GEEFT een hypotheek (= een onderpand). Ik heb gekozen voor het alternatief "Hypotheek afsluiten".

Wat is er nog niet gerepareerd:
- Sommige opgeslagen spellen zijn niet meer te openen. Ik heb zo gauw geen oorzaak kunnen vinden, hopelijk gaat het nu wel goed.

Wat is er niet toegevoegd:
- Een aantal mensen mailde dat ze, als zij Monopoly spelen, pas gaan ruilen als alle straten zijn verkocht, waarna iedereen ruilt tot ALLE straten compleet zijn, waarna iedereen drie rondjes om het bord loopt, "Kukeleku" roept en dan pas mag je huizen bouwen. Dat soort ingewikkelde versies van ons geliefde bordspel heb ik wijselijk niet toegevoegd aan mijn computerversie.
- Het kaartje "Verlaat de gevangenis zonder te betalen" is ook in trek bij Monopoly-fanaten. Met name het feit dat het kaartje onderling verkocht mag worden. Deze optie ontbreekt inderdaad in mijn computerversie. Tja, ik heb het in het echt nog nooit meegemaakt dat iemand dat kaartje verkocht, en ik vond die 50 piek de moeite van het programmeren niet waard. Sorry mensen...
- Als een speler op een nog niet verkochte straat landt, en hij koopt hem niet, dan moet volgens de echte spelregels de straat geveild worden. Het komt echter niet zo vaak voor, en ik vond het voor de computer lastig te programmeren. Geen veiling in mijn spel dus.
- Volgens de spelregels mag een speler op elk willekeurig moment huizen bouwen en hypotheken afsluiten. Bij mijn spel mag het alleen in je eigen beurt. Het laatste huis bij opbod verkopen (als meerdere spelers tegelijk willen bouwen) is dus ook niet van toepassing.
- Er zit een merkwaardig gat in de officiële spelregels: wat als iemand een hotel verkoopt, en dus vier huizen terugkrijgt, terwijl de huizen al op zijn? Ineens zijn er meer huizen in omloop dan toegestaan. Geen idee wat ik ermee aanmoet, dus ik sta het teveel aan huizen dan maar toe.



Terug